Sufiforum.com

2009'da başlayan SUFİFORUM'da İslam; İslam Tasavvuf Geleneği ile ilgili her türlü güncel ya da 'eskimez' konular yer almaktadır. İçerik yenilemeleri tasavvuf.name sitesinden sürdürülmektedir. ALLAH YÂR OLSUN.

Giriş |  Kayıt




Yeni başlık gönder Başlığa cevap ver  [ 34 mesaj ]  Sayfaya git Önceki  1, 2, 3, 4  Sonraki
Yazar Mesaj
 Mesaj Başlığı: Re: Mevlana ve Mevlevilik rant oldu!
MesajGönderilme zamanı: 09.04.10, 17:39 #mesajın linki (?)
Çevrimdışı
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 22.01.10, 04:41
Mesajlar: 342
molla fakirim, alat-ı enstrüman cemaddır amma ruh-i (tedbirat-ı) İlahiyeden hâli değildir eğer "ruh" ile teallukları olmasa cenab-ı Allah'ı zikr edemezlerdi der hz.Muhyiddin (ks.).. evet onlar Allah'ı zikreder.. bu konuda pek çok nass var.. ve burada ki "nükte" temsil tarikıyla insana bir şey anlatmaktır.. o kavalın ettiği zikri ne sen edersin ne de ben.. kainatta Allah'ı en ziyade zikr eden cemadattır.. imdi, hz.Mevlana (ks.) bu çalgı alatının tesbihini ve şikayatını gûş eyler.. Allah Resulünün (sav.) ayrılığından gam ve hüzüne gark olmuş hasret ile ağlayıp inleyen "üstûni hannane/ ağlayan direk" hadisesini okudun/duydun demi?.. o Allah'ın odunu (hurma direği) aşk ve hasretten ne anlıyordu ki; çocuk gibi ağladığı inlediği zaman Allah Resulü geldi kendisini okşadı da teskin oldu?.. tehlil ve tesbihe gelen o taşları hayvanları da duydun demi?.. bak aziz dostum, fıkıh kitapları herşeyi yazmaz her fenni mahallinde tetkik etmek lazımdır.. bunlar fıkh-ı Şer'î'den ayrı şeyler de değildir fakat kaynak fıkıh kütübünün konusu değildir; branş olarak fıkh-ı Hakikiye dairdir yani..şimdi, şunu iyi bil ki o "nay bile ayrıldığı kesildiği kamışlığı hasretle ister (lisan-ı hali ile)feryad ve iştiyak eder.." sözü zahiri manayadır.. bu şimdi git şurdan nay al da gel çalalalım.. mp3ten nay indirek de dinleyek demek değildir.. vakıat ve varidat konuşuyoruz burda.. Efendi hz.(ks.) o üsTûn-i hannane hadisesini konuşmaz mı?.. ona Allah Resulünün (sav.) (bir insan gibi) ne muamele ettiğini söylemez mi?.. Efendi hz. (ks.) evin lambaları halıları avizeleri tavanları tesbih eder zikreder diyor.. nay feryad etti demesini mi anlamıyorsun da hala itiraz ediyorsun?!..


Başa Dön
 Profil Özel mesaj gönder  
 
 Mesaj Başlığı: Re: Mevlana ve Mevlevilik rant oldu!
MesajGönderilme zamanı: 09.04.10, 17:54 #mesajın linki (?)
Çevrimdışı
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 22.01.10, 04:41
Mesajlar: 342
Efendi hz. (ks.) "..çünkü biz dünyayı sevdik.." diyor "bize" diyor "naya demiyor".. nay zaten ağlıyor feryad ediyor..kakara kikiri eden gafiller biziz.. anla bu işi mübarek.. Vallahi seninle şu konuları tartışmak benim kalbime darlık veriyor emin ol.. bu fakiri sen de anlamıyacaksan bırakalım bu işleri..


Başa Dön
 Profil Özel mesaj gönder  
 
 Mesaj Başlığı: Re: Mevlana ve Mevlevilik rant oldu!
MesajGönderilme zamanı: 09.04.10, 18:53 #mesajın linki (?)
Çevrimdışı
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 22.01.10, 04:41
Mesajlar: 342
hocam, senin anladığın manaya göre o cümleyi tatbik edelim: " Ney (Arif bile) ayrıldığı kamışlığı (bezm-i elesti-ervah alemini) istiyor da, oraya dönmek için feryad ediyor. Hani biz niye feryad etmiyoruz?.. çünkü biz dünyayı sevdik: Allah cc. kurtarsın.." arifin ney misali feryad etmesinden daha normal ne olabilir?.. şimdi, "arif bile feryad eder de biz niye etmeyiz" takdiri o cümlenin sibak siyakına uyar mı mübarek?..nay bile feryad eder gafil insan nay kadar olamadı demektir o söz.. yani ne gibi? eşşek bile günde 5000 Allah zikri çeker derler insan çekmese eşşekten beter oldu gibi bir ince sitem ifade eder.. sözün maksadı gayet açık ama görmek anlamak istemiyorsunuz.. haaa velev ki Efendi hz. öyle kasd etmemiş de senin dediğini kasd etmiş diyelim: ya sana yukarıdan beri en meşhur ve müsellem şerhlerin içinde "nay" hakkında iki cihetine (zahir u mecaz) "beraber" işaret ve beyanat vardır derim bunu niye anlamazsın ki?.. sana verdiğim bu ilmî haberi (anektodu) Efendi hz.ne itiraz olur diye mi kabul etmezsin?.. mesela Hakkı Bursevi hz. (ks.) ilk sahifede zahiri manası naydır kavaldır diye başlıyor ileri ki sayfalarda ârif söyler diyor insan-ı kamil diyor sonra bir yerde onun feryad u sadasını çıkaran neyzene değiniyor onun nefesi arifi cuş u huruşa getirir diyor sonra o nay kaval denen aleti lehvu luğub tarikıyla darb eder üflersen haram illa (yoksa) mubahtır diyor sonra onu Kalem-i a'la ile ilişkilendiriyor ve ila ahir gidiyor da gidiyor.. (yani) şarihler bir şekilde daima ma'nada ciheteyni (zahiri ve mecazı) gözetiyor diyorum.. bunlar sadece risale-i Kudsiyye'den sohbet okumakla anlaşılmaz ki be mübarek kardeşim.. ne tafsilatlar ne işaratlar var.. tasavvuf tarikat adamı isen solucanların kuyruk sokumu iltihabına kadar herşeyi okuyacaksın felsefe lazımsa cerh u tadil için onu da okuyacaksın lakin şu kapıdan inhiraf yok mevlana Efendi hz.den (ks.) kaymak yok hz.İmam'ın (ks.) mecellesinden çıkmak yok o ayrı mes'ele.. :idea:


Başa Dön
 Profil Özel mesaj gönder  
 
 Mesaj Başlığı: Re: Mevlana ve Mevlevilik rant oldu!
MesajGönderilme zamanı: 09.04.10, 22:11 #mesajın linki (?)
Çevrimdışı
Moderator
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 26.12.08, 08:19
Mesajlar: 567
değerli kudsi kardeşim,Bayram hocanın oğlunun ropörtajını okudum.Biraz daha araştırınca bu videoyu buldum ve ağlayarak izledim.
http://video.yahoo.com/watch/6418356/16644304
böyle Allah ve Rasulullah delilerine ne çok ihtiyacımız var.Rabbimin hikmetinden sual olunmaz ama gönül keşke uzun yıllar yaşayıp gönülleri ihya etseydi demekten kendini alamıyor :cry: .


Başa Dön
 Profil Özel mesaj gönder  
 
 Mesaj Başlığı: Re: Mevlana ve Mevlevilik rant oldu!
MesajGönderilme zamanı: 09.04.10, 22:15 #mesajın linki (?)
Çevrimdışı
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 22.01.10, 04:41
Mesajlar: 342
:( :cry:


Başa Dön
 Profil Özel mesaj gönder  
 
 Mesaj Başlığı: Re: Mevlana ve Mevlevilik rant oldu!
MesajGönderilme zamanı: 10.04.10, 03:57 #mesajın linki (?)
Çevrimdışı
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 01.04.10, 00:05
Mesajlar: 218
Ney üflerken üst notalardan alt notalara geçerken ses yavaş bir ritim alır ve gönle bir hüzün dolar.Bunun sebebi rûhun,alem-i emr mertebelerinden alem-i halk mertebelerine (üst notalardan alt notalara) Mâşukundan ayrılmak istemeksizin (yavaş bir ritim ile) düşmesini hâtırlamasıdır.
Alt notalardan üst notalara geçerken ise hareketli bir ritme bürünen ses ile gönül bir ferahlık hisseder.Bunun sabebi de rûhun cismin elinden kurtulup aslî makamına (alt notalardan üst notalara) şevk ile ( hareketli ritim ile) dönüşünü anlayıp,vuslat sevincini hissetmesidir.
Velhâsılıkelâm ney,neyzenin elinde,rûhun biliç mertebesinde kendisini ifade etmesine izin verip bununla dervişe iftirâk acısını ve vuslat hazzını anımsatarak onu seyr-i sülûke hazırlar,hazır ise şevk verir.Yani rûhun vuslat yolcuğunda uyanık kalmasına yardımcı olur.


sine hahem şerha şerha ez firak
ta bi guyem şerh-i derd-i iştiyâk

davetini Mevlevîler işte bu ney ile yaparlar.Evvelce tekkeleri kapanmadan-birileri kına yaksın-Mesnevî okumadan evvel ney taksîmi dinlerler,ondan sonra mesnevî okuyup ism-i Celâl çeke çeke semâ yaparlarmış.

Hârici bilmem ama,ne dem ney dinlesem aynı iftirâk acısını kendime yaşatıyor ve gözlerim dolu dolu oluyor...

_________________
Ne Dervişlikte, ne Şeyhlikte, ne İmamlıkta iş yok... İş, Allah'ın rızasını kazanabilmekte!.. İş, Allah'ın rızasını kazanabilmekte!.. İş, Allah'a kul olabilmekte!..(MZK)


Başa Dön
 Profil Özel mesaj gönder  
 
 Mesaj Başlığı: Re: Mevlana ve Mevlevilik rant oldu!
MesajGönderilme zamanı: 10.04.10, 04:07 #mesajın linki (?)
Çevrimdışı
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 22.01.10, 04:41
Mesajlar: 342
konunun son perdesi şöyle geldi: http://www.kudsharemi.com/soru-cevap/16 ... ayadr.html


Başa Dön
 Profil Özel mesaj gönder  
 
 Mesaj Başlığı: Re: Mevlana ve Mevlevilik rant oldu!
MesajGönderilme zamanı: 10.04.10, 04:11 #mesajın linki (?)
Çevrimdışı
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 01.04.10, 00:05
Mesajlar: 218
bu kafayla ilim sahibi olunmaz.. ha herşeyi mütalaaya zaman mı var dersen, en azından Bayram hoca gibi: okumaya vakit bulunmayan kitabı eline alıp okşayacaksın koklayacaksın ve belki bir kaç yaprak nazar edeceksin.. hatta (hocamız söylerdi) felsefe lazımsa tenkidli şerhiyle beraber (kafasını gözünü kırmak için) onu dahi okuyacaksın.. lakin her ne okursan oku şu kapudan inhiraf etmeyeceksin.. mevlana Efendi hz.den (ks.) kaymayacaksın.. hz.İmam'ın (ks.) mecellesinden çıkmayacaksın.. bu ayrı mes'ele..



Allâh (c.c) râzı olsun.

Siz orada ki neyden kasıddan murâd nedür onu tartışırken kendim dahi neyin epistemolojik/ontolojik bağlamını izah edeyim dedim.HaniŞehîdimiz demiş ya gerekirse felsefe de okuyacaksın deyû...Ol sebebden kendimde ney üzerine kısacık felsefî bir izah getürem dedim.

_________________
Ne Dervişlikte, ne Şeyhlikte, ne İmamlıkta iş yok... İş, Allah'ın rızasını kazanabilmekte!.. İş, Allah'ın rızasını kazanabilmekte!.. İş, Allah'a kul olabilmekte!..(MZK)


Başa Dön
 Profil Özel mesaj gönder  
 
 Mesaj Başlığı: Re: Mevlana ve Mevlevilik rant oldu!
MesajGönderilme zamanı: 10.04.10, 04:47 #mesajın linki (?)
Çevrimdışı
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 22.01.10, 04:41
Mesajlar: 342
nay dinlemek bizim kapıda (bab-ı Nakşıbendî'de) memnu' nesnedir..
binaenaleyh nay dinlemek bize faide iras etmez: isterse lehvu luğub tarikı değil de
aslın vaslı iştiyakı ile dinlensin.. 1.cild 285.mektub-i şrf. iyi anlaşılmalıdır..
Gümüşhanevi dostum senin meşrebin bu fakirle muvafıktır lakin hz.İmam'ın (ks.) yolundan inhiraf
etmemeye gayret edelim inşallah.. Efendi hz. (ks.) türbe-i Mevlana'ya vardığı zaman nay sadalarını kıstılar..
malumunuz, aslında hz.Mevlana-i Rumi (ks.) evahiri halinde (müntehada) şiir nay ve semaa muhtac değildirler.. hazret o vesatatı (hz.Şems'in emr u teşviki ile tutmuş) salikleri irşad, teşvik, hale kışkırtma, galeyana getirme, neş'e verme, şevka getirme.. gibi bir takım faideler ve işaretler mülahazası ile devam ettirmiştir.. ama bizim yolumuzun esası bu gibi şeylerden uzak durma tavrı/prensibi üzre müesses kılınmıştır..Nakşilere göre: nayı dinlememek dinlemekten daha faydalıdır demiyoruz "hiç dinlememek" düsturumuz ve esasımız cümlesindendir diyoruz..bir esas daha şudur: Hz.Şah Nakşbend (ks.) aziz der ki: "biz bunu etmeyiz ama edene de karışmayız zira onu (müctehid-i tarik olan)meşayıh işlemiştir..".. ve Efendi hz. (ks.) der ki: (medresede bizzat işittim) "tarikat meşayıhından her biri şeriat ve sünnetten ayrı bir iz (ictihad) üzerinedir onlara karışmayın (yalanlamayın reddetmeyin) herkes kendi kapısını muhafaza etsin..".. eğer "Nakşî" isek biz de kendi kapımızı muhafazaya hassasiyet göstermeliyiz..derim acizane..sevgiler saygılar..


Başa Dön
 Profil Özel mesaj gönder  
 
 Mesaj Başlığı: Re: Mevlana ve Mevlevilik rant oldu!
MesajGönderilme zamanı: 10.04.10, 04:59 #mesajın linki (?)
Çevrimdışı
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 01.04.10, 00:05
Mesajlar: 218
Sağ olasın ağabey...Ne güzel bizi bilgilendiriyorsun...

Lakin gümüşhaneviyye hatmelerinde cehri zikir de hafi de yapılır...istenilirse ney de üflenir.

Pirlerimizin başka meşreblerden de feyz almasından ötürü olabilir bu...

Zaten bizim yolumuz nakşibendiyye ve halidiyye ile beraber Ziyaiyye diye anılır ki Hz.Ziyaüddin in metodlarını oluşturduğu yoldur...Biz bu yola göre süluk ediyoruz.Ol sebebden kendi üstazlarımın dediği gibi hareket etmem lazım.

İmam-ı Rabbani hz.lerine ayrı bir ehemmiyyet veren siz kardeşlerime de muvaffakiyetler dilerim.

_________________
Ne Dervişlikte, ne Şeyhlikte, ne İmamlıkta iş yok... İş, Allah'ın rızasını kazanabilmekte!.. İş, Allah'ın rızasını kazanabilmekte!.. İş, Allah'a kul olabilmekte!..(MZK)


Başa Dön
 Profil Özel mesaj gönder  
 
Eskiden itibaren mesajları göster:  Sırala  
Yeni başlık gönder Başlığa cevap ver  [ 34 mesaj ]  Sayfaya git Önceki  1, 2, 3, 4  Sonraki

Tüm zamanlar UTC + 2 saat


Kimler çevrimiçi

Bu forumu gezen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir


Bu foruma yeni başlıklar gönderemezsiniz
Bu forumdaki başlıklara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı düzenleyemezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı silemezsiniz

Geçiş yap:  
   Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group

Türkçe çeviri: phpBB Türkiye