Allah CC. razı olsun aziz..
Hz. Bursevi'nin buyurduğu üzre bu alemde celal ile cemal mümtezicdir; (içiçe) yani hadisat ve muamele bi öyle olur bi böyle.. kalb dahi öyledir.. ( Hakk'ın iki kudret parmağı (celal ve cemal) arasında çevrilmektedir..)
O Huda azze ve celle kainatı ve eşyayı evirip çeviricidir.. behemahal imtihan olunmaktayız.. binaenaleyh hadisata bakıp bunu (meşreb-i Kutub) tesbit ve kestirme pek mümkün değil..
malumunuz, şu an hakikat güneşi gurub etmektedir ve kıyamet alametlerinin sağir kısmı teker teker zahir olmakta.......
eyyam-ı şiddet yaşıyoruz zaten.. bu şiddet ve celal gitgide ivme kazanacak ve en-nihayet (halk-ı alem külliyen azdıktan sonra da) kıyamet-i kübra patlayacaktır....!
Kutbu'l-Aktab-ı Cihan hazreti
mazhar-ı etemm olduğu ecilden Celali içinde Cemalini gizler; yani bu fani alemde mutlak ve sırf yüzlü celalet ve (bil-aks) cemalet yoktur..
Celal ve Cemal tam manasıyla alem-i ahirette ayrılacaktır; hizb-i celal ile hizb-i cemal cennet ile cehennem sahalarında mütekabil olup esma-i ilahiyyenin zıddiyetini ve mütekabiliyetini gösterecektir..
gerçi Cenab-ı Nuh AS. gibi "...Rabbi la-tezar ale'l-ardi mine'l-kafirine deyyara..!" diye (bed) dua etmenin bile an-asl lanet ile nimeti bir mahalde cem ettiği beyan olur; kafir bile olsa.. evet, bu nazar ve görüş Hz. Şeyh-i Ekber'in ilmidir..
O mübarek ve mutahhar zata göre ad kavmi Nuh kavmi semud kavmi Lut kavmi..vs.. bunların cümlesi (an-asl) bela ve azab içre hamd ve rahmete mazhar olmuştur..
Hazretin (Şeyh-i Ekber) maksudu şudur; Cenab-ı Allah'ı bela ve azab içre bilmek naz ve nimet içre bilmemekten yeğdir.. ha madem ki Hz. Allah bilindi; iş bu hal rahmet ve hamddir.. demeyi tefhim eder.. fefhem cidden..!
işte bu ilimler 'Cemali Galib' olan bir şeyh-i muazzam'ın irfanı ifadesidir.. burada dikkat edilmek lazım gelen nokta; Marifetullah'ın (Allah'ı bilmenin) kadr u kıymetinin her türlü arıziyet, sıfat ve mülahazadan öte olduğunun (mutlak olduğunun) beyanıdır.. yine fefhem cidden..!
"Celâl içre cemal"in tadı olmasa ehlullah niye övsündü ki Hakk yolunda gidenlerin ellerinde âsâ olmayı...
Son çizgi çekildiğinde cemalin mutlak galibiyeti olacağı kaidesi sabrı gerektirir...
Ancak burada dikkat edilesi konu şu olsa gerek: Alemin seyrindeki celal dalgaları arasında kaybolup gidilmeye...
O celali fırtınaların ötesine nazarı eriştirmeli...