ALLAH DOSTLARININ DERECELERİ: YEDİ SIR Muhammed Masum Müceddidi ks. dan naklen diğer makamlara dair birkaç söz: (buradan sonrası nakiller noktası virgülü ile Muhammed Masum Müceddidi k.s.dandır)
***
VELAYET-İ KÜBRA
Salik, velayet-i suğra kemalatının husulünden sonra nefis tezkiyesine yönelirse, onun seyri peygamberlerin velayeti olan velayet-i kübra dairesinde olur.
Velayet-i kübra’ya velayet-i enbiya da denir.
İlahi isimler, sıfatlar ve zâtî şuun dairesindeki seyirdir.
Evliya velayeti sekr, enbiya velayeti sahv makamında bulunduğundan şathiyat sahibi veliler hep velâyet-i suğrada bulunur. Enbiya velayet-i sahv ve intibah makamıdır. Burada şathiyat olmaz.
http://www.burhanisliyen.com/tez/1/velayetikubra.htm***
VELAYET-İ ULYA
Velayet-i kübra’da seyir tamamlandıktan sonra salik, meleklerin velayet-i olan velayet-i ulya’da seyirle şereflenir.
Velayet-i kübrada “zahir” isminde, velayet-i ulyada “batın” isminde seyir vaki olur. Veli tebaiyat yoluyla, bu velayetlerden de nasib alır.
Velayet-i suğra ve velayet-i kübrada seyir “zahir” ismindeydi. Velayet-i ulyadaki seyir ise “batın” ismindedir.
Bu ikisi arasındaki fark şudur: “Zahir” ismindeki seyir; yüce ALLAH’ın zatını düşünmeden sıfat tecellilerinde olur. “Batın” ismindeki seyir ise her ne kadar esma ve sıfat tecellilerinde olsa da, sıfatlarla yüce ALLAH’ın zatını düşünmekle olur. Velayet-i kübra ve velayet-i suğra ile velayet-i ulya arasındaki fark, zahir ve batın arasındaki fark gibidir.
Velayet-i ulya öz, diğer iki velayet ise kabuk gibidir.
***
Nübüvvet Kemalatı
Bu makamlar peygamberlere mahsustur. Bu makamların hakikatleri ve marifetleri onların şeriatlarıdır. Bunlar tebaiyet ve veraset yoluyla tabi olanlara hasıl olur.
***
“Risalet Kemâlâtı”
Salik bu mertebede batınında vüsati ve nurların vürudunun çokluğu nu önceki mertebeden daha çok bulur.
***
Ulu’l-azm kemâlâtı makamından sonra süluk iki yolla olur:
1-İlahi hakikatler yoluyla: Bunlar da; a) Kabe’nin hakikati, b) Kur’an’ın hakikati, c) Namazın hakikatidir.
2-Peygamberlerin hakikatleri yoluyla.
Bunlar da; a) İbrahimi hakikat, b) Mûsevî hakikat, c) Muhammedi hakikat, d) Ahmedî hakikat.
Tarikat şeyhleri, saliklerini evvela ilahi hakikatler yoluna sokmayı tercih etmişlerdir.
***
Böylece verilen 2. mesajdaki şemadaki 17 MAKAMATIN 15 'i verilmiştir.
16-17 ise ....
ALLAHu alem bissavab.
***